Report z workshopu o YouTube kanáloch

Digichef

Náš PPC tým vyrazil do Pražskej centrály Google niečo sa dozvedieť o možnostiach kanálov na YouTube. Čo sme videli bolo tak husté, že sa musíme podeliť. Svoj názor som teda už zdelil a vy sa nie len dočítate, čo sme sa dozvedeli, ale uvidíte príklady skutočne parádnych reklám (hlavne v časti o vlastných kanáloch).

Trocha teórie na úvod - druhy kanálov

Existujú 3 druhy YouTube kanálov:

  • Uživateľský kanál (User Channel)
  • Brandový kanál (Brand Channel)
  • Vlastný kanál (Custom Brand Channel)

Čo myslíte, do ktorej kategórie spadá táto kampaň na Magnéziu? Alebo táto reklama na film Expendables. Názov záložky v druhom príklade „asi“ „trochu“ napovedá :).

Prvý druh kanálu, užívateľský, len stručne zhrniem. Môže si ho zriadiť každý zdarma, nejak extra si ho neupravíte a analytiku máte k dispozícii cez YouTube Insight. Keď som si YouTube Insight otvoril, prišiel mi ako odľahčená verzia Google Analytics. Vrátane designu.

Brandový kanál

Na brandový kanál ste už určite narazili. Pozrite napríklad na kanál Somfy CZ .

image

Brandový kanál je pre firmy lepší ako obyčajný.

Výhodou brandového kanálu je, ako naznačuje názov, možnosť lepšieho brandingu. Môžete využiť hlavičku o výške 150 pixelov, ktorá môže obsahovať klikateľné prvky. Prednášajúci David Anderson nám odporučil využiť ich na prepojenie kanálu so sociálnymi sieťami. Zaujímavým príkladom využitia sú záložky, ktoré vedú na zoznamy YouTube videí v rámci kanálu a pripomínajú navigáciu na webe.

Okrem hlavičky môžete upraviť šablónu a tak dodať kanálu váš firemný design. Pribudli aj funkcie na pozadí. Aby vás užívatelia lepšie našli, môžete nastaviť titulok, popis a tagy kanálu. Môžete ku kanálu uviesť web, čím zvýšite jeho relevanciu v očiach YouTube. Analytická stránka je tiež silnejšia, môžete využiť Google Analytics aj sledovací pixel tretej strany.

Čo ma veľmi zaujalo, je možnosť užívateľa (prihláseného do Google účtu) na základe vyplnených informácií presmerovať na iný kanál alebo video. Takže môžete mať pre každú demografiu vlastný kanál. Ak kanál ešte pripravený nemáte, môžete ich presmerovať na web.

Ak máte brandový kanál a nechcete, aby k vašim videám YouTube doporučoval videá konkurencie, je možné zablokovať doporučenia len na videá z vášho kanálu.

Praktické.

Tiež praktická je možnosť videám nastaviť vlastné náhľady, čo údajne dokáže zvýšiť počet zhliadnutí až o 367 %. Tomuto číslu dokážem uveriť. Google ale túži po relevancii, takže obrázok polonahej slečny vám neprejde, pokiaľ video skutočne nie je o polonahých slečnách.

Ďalšou perfektnou funkciou sú anotácie. S tými ste sa už tiež určite stretli. Sú to klikateľné textové odkazy priamo vo videu. Zobrazujú sa len pokiaľ video hrá, preto sa môže hodiť záverečný snímok natiahnuť a uviesť v ňom napríklad odkazy na ďalšie videá, firemný web, alebo priamo na nákup produktu z videa. Fantázii sa medze nekladú a anotácie môžu viesť aj mimo YouTube. Skvelé na zapojenie užívateľa.

Ale skutočná zábava ešte len začína! Poďme sa teda pozrieť na nekonečné možnosti vlastných kanálov.

Vlastné kanály, mimikry a takmer nekonečné možnosti

Teraz si spomente na reklamu na Expandables z úvodu článku. Tvári sa to ako YouTube, ale není to YouTube. To sú mimikry. Vlastný kanál je vlastne mikrostránka, zobrazená v YouTube cez iframe. Fantázii sa teda medze nekladú a je možné spraviť reklamy, ktoré užívateľa skutočne „vcucnú“. Mne prišla perfektná reklama Tippexperience 2 . Začína obyčajným videom a pomocou anotácie vás dostane na vlastný kanál, kde sa môžete vyblázniť. Viac neprezradím, fakt to skúste.

Nemusíte ale len napodobovať YouTube. Váš kanál môže jeho možnosti rozširovať. Tu je dokonalým príkladom španielsky kanál na Mercedes SL, ktorý vám umožní trochu si pocestovať v čase.

Žiaľ okrem produkčných nákladov takáto reklama ešte vyžaduje útratu nad 1 milión Kč za 3 mesiace (podľa cenníku z novembra/listopadu 2011), z čoho môže byť 50 % do AdWords, ale zbytok do YouTube.

Koncerty

Ak máte útratu nad 2,5 milióna Kč za 3 mesiace a dostatočné technické možnosti, budete môcť vysielať kľudne aj živé koncerty pomocou vášho kanálu. Pokiaľ to je na vás trochu veľa a akcia, ktorú chcete vysielať naživo, nie je rozmerov koncertu známej hviezdy, je tu alternatíva. Môžete naživo vysielať hangout z Google+. Viem si ľahko predstaviť využitie na rôzne prednášky a webináre, ale aj amatérskych umelcov. Táto možnosť je dokonca zdarma, aj keď existuje premium varianta.

Ako začať?

Opäť využijem pravidlo z analytiky, ktoré je aplikovateľné aj na každodenný život: nepúšťajte sa do toho, kým neviete presne, čo chcete na výstupe. Stručnejšie, majte jasnú stratégiu. Taktiež, uvedomte si, že máte čo do činenia s médiom, ktorého komunita je zvyknutá na pútavý obsah. A nezabudnite, že jednáte s komunitou, ktorá rada „lajkuje a šéruje“. Pracujte s ňou, dajte jej to, čo chce.

Ak neveríte, že odmeňovanie užívateľov funguje, pozrite sa na reklamu na klub Perrier, respektíve na skvelo spravenú prípadovú štúdiu k nej. A to ich odmeňovali len novým videom. Každé nové video ale malo takpovediac pútavejší obsah, čo je dôležité.

Ďalšou dobrou radou je interagovať s komunitou a jednať rýchlo. Napríklad keď v PC hre Tiger Woods PGA Tour 08 našiel jeden hráč chybu, EA Sports okamžite reagovali parádnou odpoveďou. Všimnite si v ich odpovedi anotáciu na vrchu. Takto sa to robí :).

Aby ste ľahšie zistili, čo práve na YouTube „fičí“, je k dispozícii nástroj [youtube.com/trends YouTube trends]. Samozrejme sú aj ďalšie možnosti propagácie cez YouTube, o ktorých sme aj písali.

Obmedzenia

Okrem požadovaných útrat sú aj ďalšie limitácie. Nesmiete zbierať osobné údaje (to smie len Google), čo chápem. Čo ale zamrzí viac je, že nie všetky funkcie sú dostupné pre všetky krajiny. To ale chce len čas. Tiež zamrzí, že nemôžete implementovať klasický Facebookový „to sa mi páči“ palec hore, údajne kvôli údajom, ktoré odosiela.

Obmedzení je viac, pokiaľ sa ale dostanete k tvorbe vlastného kanálu, nápoveda YouTube sa bude musieť aspoň dočasne stať vašim najlepším kamarátom, aj keby len kvôli presným špecifikáciám. Teda ak nemáte kontakt v Google.

Ďalšie ukážky

Myslím, že ukážky vyššie sú to najlepšie, čo sme videli. Ak ste sa ale dostali až sem (bez podvádzania), zaslúžite si odmenu, a tou budú ďalšie skvelo spravené reklamy na YouTube. Príjemné pozeranie.

  • Porsche – využíva váš rok narodenia pre podanie prispôsobeného zážitku
  • Tefal – prispôsobuje video tvárou užívateľa
  • IKEA – začína ako mimikry, napojí sa na váš Facebook a prispôsobí tvorbu izby vašim obsahom

Čo myslíte, o čom bude ďalší workshop Googlu?

Workshopy rulez!

  • Celkový priemer hodnotení: 4.0 z 5
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0

16. mája 2012