Etarget – otázky a odpovědi

Digichef

Při pondělním odpoledni k nám zavítal pan Brebera ze společnosti Etarget, který si pro nás připravil školení a informace o novinkách v systému. Specialisté Sunu měli připravenou spoustu otázek a námětů, které chtěli během školení probrat. Dostalo se nám jak uspokojivých, tak méně přívětivých odpovědí. Protože si možná kladete stejné otázky jako my, podělíme se s vámi o jejich první várku, která se týká cílení a statistik v systému.

Můžeme výhledově očekávat podrobné statistiky kliků z jednotlivých serverů?

Když jsme si tuto otázku připravovali, tajně jsme doufali v kladnou odpověď. Statistiky jednotlivých serverů by totiž velmi pomohly při optimalizaci kampaně. Odpověď nás bohužel nepotěšila :-(. Společnost Etarget vůbec neplánuje tuto možnost do svého systému zařadit. Pan Brebera přímo řekl, že nechtějí ukazovat výčet serverů, na kterých se reklamy zobrazují, aby klienti vybrané servery nevypínali a aby neměli kampaně spuštěné třeba jen na pěti serverech. Prý je pak služba „nefunkční.“ S tímto tvrzením nemohu souhlasit. Možnost vyloučit vybrané servery naopak výsledky kampaně zefektivní. Těžko říct, kde se skrývá ona „nefunkčnost.“

Do kategorií serverů jich je rozřazeno cca 300. Kde se skrývají ty ostatní tisíce?

Aby se servery dostaly do jednotlivých kategorií, musí splnit kritéria počtu zobrazení, počtu požadavků o načtení odkazu za určité období a mít určitou míru prokliku. Pokud podmínky splní, dostávají punc takzvaných kvalitních serverů. Ty, které podmínky nesplní, spadají automaticky do kategorie „Nezařazené servery.“ V takovém případě můžeme mluvit o serverech méně kvalitních. Jedná se zejména o weby s doménou třetího řádu a blogy. Možná se stejně jako já ptáte, jak je to s erotickými servery? Erotické servery se dají vypnout jako celá kategorie, ale co když nějaký erotický server nesplní podmínky kvality? Spadne také do „Nezařazených serverů?“ V tomto případě vás můžu uklidnit :-). Erotické servery jsou striktně řazeny do kategorie „Adult,“ aby se daly všechny najednou vypnout. Jen pro příklad - dnes je v kategorii „Adult“ celkem 2 117 reklamních ploch, z čehož je 994 blokovaných jako nevhodných!

image

Kategorie serverů Etarget

Kam zmizela možnost vypnout všeobecné zobrazování?

Také jste zaznamenali, že v základním filtru před časem zmizela možnost vypnout „Všeobecné zobrazování“ reklamních odkazů? Nebojte, stále existuje :-) Vše je nyní jen skryté v položce „V obsahové síti.“

image

Základní filtr stránek

Proč je v nastavení možnost filtrovat stránky na „Vyhledávání a katalogy,“ když je Etarget kontextový systém?

Etarget není čistě kontextový systém. Své reklamní odkazy zobrazuje také ve vyhledávačích. Pro Slovensko je to například Zoznam.sk. A co pro Česko? Společnost Etarget spolupracuje s vyhledávačem Zoohoo (pro CZ i SK), kde zobrazuje reklamní odkazy na vyhledávané dotazy. Do vyhledávání se počítají také servery s fulltextovou implementací.

image

Vyhledávač Zoohoo

Probrali jsme opravdu hodně témat a těšíme se na další setkání.

image

Pan Brebera z Etargetu u nás v Sunu

  • Celkový průměr hodnocení: 4.0 z 5
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0

18. listopadu 2010

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Petr Ferez | 18. listopadu 2010

    Díky za článek, už se těším na další pokračování.
    Musím uznat, že fakt, že Etarget nedává k dispozici statistiky za jednotlivé servery je těžce na prd. Přijde mi, že "nefunkčnost služby" je pro tento fakt dost blbá výmluva.
    Zajímalo by mě, co tím Etarget doopravdy sleduje...

  2. Markéta Kolerusová | 19. listopadu 2010

    To mě by Petře také zajímalo. Vyloučení nevhodných serverů je jeden z optimalizačních kroků, který pomáhá zvýšit efekt kampaně a splnění předem stanovenýcch cílů, ať už se bavíme o ROI nebo třeba o cílech jako je doba na stránkách a proto bych to také nenazývala jako "Nefunkčnost služby". Jakou máte zkušenost s vypínáním kategorií?

  3. Jiří Brebera | 22. listopadu 2010

    Hehe, až takovou popularitu jsem nečekal :-D. Ale upřímně, bylo to příjemné setkání. Děkuji Vám SUNe :)

  4. Petr Ferez | 22. listopadu 2010

    Slečno (nebo už mladá paní?) Kolerusová,
    Musím uznat, že v eTargetu přílišné zkušenosti s vypínáním serverů nemám, ale zato například v Googlu ano. Ze statistik (alespň těch mých) je jasné, že to jednoznačně pomáhá kampaň zlepšovat (cílenější publikum - vyšší CTR, nižší bounce rate apod.).
    Podle mého názoru pokud se někdo rozhodne vypnout si třeba všechny servery nechat jen jediný, nepůjde zde o nefunkčnost služby, ale kampaně. Jenže toto už je každého boj (i v závislosti na cílích kampaně).
    Rád bych se zeptal i pana Brebery (když už je zde v konverzaci): když už dáváte k dispozici možnost vypnout servery, není už jedno, kdybyste k nim dávali k dispozici i statistiky? Jestli se někdo rozhodne většinu vypnout, tak to pravděpodobně udělá i bez statistik. Jako nefunkčnost služby bych v tomto případě viděl spíše právě fakt, že neposkytujete statistiky serverů - s nimi člověk alespoň vypne servery na základě nějakých podkladů; takto se to musí dělat naslepo.
    Teď se Vás nechci dotknout, ale odpověď, že vypnutí serverů na základě jejich stistik "znefunkční" službu, mi přijde jako špatná výmluva a zajímalo by mě, co tím ve skutečnosti sledujete...
    Předem díky za odpověď

  5. Jiří Brebera | 23. listopadu 2010

    Vážený pane Ferezi,

    nefunkčnost služby rozumím tím, že vy, jako zákazník vypnete zobrazování na celém stránkovém portfoliu a necháte zapnutý dejme tomu idnes. Následně se na Váš odkaz nebude klikat, ipresse půjdou dolů, CPC nahoru. Když budete začátečník, usoudíte, že služba nefunguje a uděláte si samozřejmě špatný obrázek, oproti tomu, kdyby jste měl zapnuté zobrazování v celé síti (samozřejmě až na pár výjimek-adult,...). Tím impresse i prokliky poletí nahorů, CPC naopak bude klesat.

    Závěrem-
    Doporučujeme zobrazovat odkaz v celé síti, poněvadž jen tak uvidíte, že Etarget funguje. Samozřejmě celou sít rozumím až na pár výjimek.

    Tato odpověď se vztahuje i na to, proč nechceme zobrazit serverové statistiky- z kterých stránek.

    Pro SUN: Vaše otázky, které jsem si zapsal budou v průběhu dneška zodpovězeny.

  6. Jiří Morávek | 23. listopadu 2010

    Pane Brebero,
    ve svém odůvodnění jste opominul jednu velmi důležitou proměnnou, a to kvalitu kliku. Při správě kampaně se přirozeně snažím o přivedení pokud možno co nejrelevantnějších uživatelů. Netransparentnost a nemožnost vyloučit konkrétní servery dle jejich výkonu činí z Etargetu nekonkurenceschopný reklamní systém ve kterém se mi v drtivé většině případů nevyplatí inzerovat.

  7. Jiří Brebera | 23. listopadu 2010

    Vážený pane Morávku,

    samozřejmě máte pravdu, ale podívejte se na to i z druhé stránky. Relevantní uživatelé navštěvují i ostatní weby. Například já, jakožto internetový maniak navštěvuji idnes, a stejně tak i superhry.cz nebo annonci, atd. za sebe bych řekl, že jsem relevantní uživatel na zájezd i prodej flash disku. Pestrost mých navštěvovaných stránek je různorodá.

  8. Martin Kindl | 23. listopadu 2010

    Dobrý den,
    tento článek mě velmi zaujal a diskuze k němu ještě o hodně více. Podle mého máte pravdu všichni: internetoví maniaci mohou chodit po všech stránkách a mít zájem o vše od ponožek po zájezd do Afriky. Je pravda, že relevantní uživatel se může objevit všude.
    Problém ovšem je, že pro určitý produkt (či službu) je na některých stránkách jen minimum uživatelů a tak se na této stránce nevyplatí inzerovat - mnoho prokliků je totiž provedených spíše omylem (případ právě herních serverů).
    Z tohoto důvodu je nedostupnost statistik výkonu serverů velmi nepraktická a opravdu znevýhodňuje eTarget proti konkurenci. Tím spíše, že je prakticky nemožné trackovat výkon umístění pomocí GA (přes proměnné v cílové URL).
    Shnul bych to tak, že pokud někdo chce jen zviditelnit značku a nejde mu o přivedeného návštěvníka, tak je eTarget vhodný. Pokud ale někdo potřebuje prodávat a jede těžce na konverze, pak je eTarget nešťastným řešením jeho potřeb.
    Alespň takto na celou věc nahlížím.

  9. Jiří Morávek | 23. listopadu 2010

    Do určité míry souhlasím s panem Kindlem, možná bych ale dokonce řekl, že nemusíte "jet těžce na konverze" aby se Etarget nevyplatil.
    Dle mého nározu spíše ve většině odvětví platí, že pokud vám alespoň minimálně záleží na kvalitě návštěvníků a ukazatelích jako bounce rate nebo doba na webu tak je jedině rozumné se Etargetu velkým obloukem vyhnout.
    Abych se vyhnul generalizaci tak je samozřejmě třeba uvést, že v některých oborech dosahuje kontextová reklama lepších výsledků než search, v takových vyjímečných případech si dovedu představit alespoň nějakou návratnost investice do inzerce na Etargetu.

  10. Markéta Kolerusová | 24. listopadu 2010

    Díky všem za vaše příspěvky a názory. Určitě s Vámi souhlasím, že statistiky jednotlivých serverů by se nám moc hodily :-) Každopádně musíme Etarget brát hlavně jako nástroj, který nám bude podporovat image a nepočítat moc s konverzemi. I když mám u jistých klientů zkušenost, kdy konverzní poměr Z Etargetu se rovnal a někdy i převyšoval konverzní poměr jiných reklamních systémů.

    Pro pana Breberu: Díky za zodpovězené otázky :-) a za příspěvky v diskuzi!

  11. jiří Brebera | 26. listopadu 2010

    Pro SUN: Rádo se stalo :-). Klidně průběžně posílejte další otázky, návrhy na inovace, apod. :).