Odborné novinky na Google Developer Day Prague 2010

Digichef

Utorok 16.11.2010 sa v Prahe uskutočnil 3. ročník Google Developer Day, ktorého som mal tú česť zúčastniť sa. GDD sa koná každoročne v len piatich mestách na celom svete a na moje šťastie Praha bola jedným z nich. Témy boli samé aktuálne, predovšetkým cloud computing, HTML5, mobilná platforma, Android a sociálny web. Každý si teda mohol prísť na svoje. V tomto článku sa budem venovať prezentovaným technológiám, ktoré mi prišli najzaujímavejšie.

image

Fusion Tables

Na prednáške o Google Geo sme sa dozvedeli niečo o Maps API, možnostiach prispôsobenia máp a street view. Čo ma ale zaujalo (a aj sa venovalo) najviac, je pre mňa do nedávna neznámy nástroj Googlu na vizualizáciu dát v mapách a grafoch, nazývaný Fusion Tables. Nástroj je voľne dostupný na adrese tables.googlelabs.com a dáta, ktoré doň nahráte, môžu byť dostupné buď všetkým, alebo len vám a má aj API, ako väčšina produktov od Googlu. Nahrané dáta je možné vizualizovať prakticky okamžite a o svoju vizualizáciu sa okamžite aj podeliť. Google ponúka aj množstvo verejne dostupných dát, napríklad počet cigariet na hlavu na rok na krajinu.

 

image

Fusion Tables som si skúsil na dátach o preklikoch v Adwords u klienta, pracujúcom v cestovnom ruchu s cieľom vizualizovať na mape, ktoré krajiny majú najviac preklikov. Import dát je skutočne jednoduchý, aplikácia je schopná spracovať až 100 Mb CSV súbor, ale príjme aj tradičný XLS(X) do 1 Mb, čiže dáta uložené v Excely netreba nijak preformátovať. Následne som nastavil prvý stĺpec ako zdroj geografických dát a napriek tomu, že boli v slovenčine bez diakritiky, si s nimi Fusion Tables slušne poradil a správne priradil. Cez nastavenie štýlov je možné behom chvíľky nastaviť, aby značka lokality mala farbu podľa číselnej hodnoty pri krajine a pekná vizualizácia je za necelých 5 minút na svete. Šikovné je, že jedným preklikom je možné zapnúť zobrazenie ako heat mapu a dvoma prekikmy zmeniť vizualizáciu z mapy napr. na stĺpcový graf, graf rozptylu, časovú osu a viac. O vizualizáciu sa môžete okamžite podeliť, aplikácia vám dá link, s ktorým sa podelíte, prípadne sa dá vizualizácia aj integrovať do web stránky. Nad dátami je možné robiť rôzne query a tým si odfiltrovať len momentálne zaujímavé dáta, čo mi tiež príde ako dobrá vychytávka. Napr. keď vo svojom príklade chcem vidieť len krajiny, ktoré mali za dané obdobie viac než 100 kikov. Viem si predstaviť využitie týchto funkcií pri rôznych analýzach, kedy je dôležité mať všetky dáta prehľadne pred sebou. Ako náhle sú dáta nahrané, práca s nimi je skutočne jednoduchá a je možné sa na nich behom chvíľky pozrieť z viacerých strán. Čiže ak máte nejaké dáta viazané ku lokalitám, alebo len potrebujete, ktorý dokáže z veľkého množstva dát vykresliť graf, Fusion Tables je šikovný nástroj.

image

App Engine

Cloud computing je v dnešnej dobe horúcim trendom, smerujúcim k tomu, aby sa výpočtový výkon stal surovinou ako elektrický prúd alebo voda. Služba App Engine od Googlu je v strede hierarchie cloud systémov, teda Platform as a Service. Podporuje programovacie jazyky Python a Java, čo mi príde ako relatívne dobrá voľba kvôli jednoduchosti Pythonu a rozšírení a portability Javy. Na ukladanie dát nevyužíva klasickú relačnú databázu, ale tzv. datastore, pre ktorý platia trochu iné pravidlá a môže teda od vývojárov vyžadovať nejaký čas na prispôsobenie sa. Vo verzii Bussiness je ale do istej miery možné vykonávať aj SQL požiadavky, čo mu rozhodne pomôže k praktickému využitiu. Datastore má syntax podobnú SQL, ale s niektorými obmedzeniami. Osobne nepociťujem tlak zahodiť svoj stolný počítač a všetky svoje dáta aj aplikácie presunúť do cloudu, napriek tomu aj v dnešnej dobe vidím jeho využiteľnosť, hlavne pre menšie spoločnosti, ktoré chcú ušetriť na budovaní infraštruktúry, nakoľko App Engine je možné využívať aj bez poplatkov. Ak by vám nestačili kvóty, môžete prejsť na platenú verziu, ktorá je spoplatnená viac menej symbolicky. Napríklad za gigabyte dát uložený po dobu jedného mesiaca zaplatíte 0,15$, za hodinu výpočtového času 0,10$. Najväčšou výhodou je škálovateľnosť, nemôže sa vám stať, že vaša infraštruktúra bude preťažená ani zbytočne nevyužitá. Cloud bude čím ďalej tým väčšou súčasťou internetu, App Engine je pre začínajúce a menšie spoločnosti lacné a efektívne riešenie na outsourcovanie IT infraštruktúry, čo sa mi veľmi páči. Prečo by som sa App Enginu ale radšej vyhol je, že sa dávate napospas Googlu. Využívate ich infraštruktúru, databázy a musíte im prispôsobiť svoj kód a spôsob ukladania dát. A čo ak Google v budúcnosti, keď už ste kompletne migrovali do ich cloudu, zmení podmienky a budete chcieť von? Mne osobne sa tiež veľmi nepáči myšlienka, že svoje dáta nemám fyzicky pri sebe, ale sú ukryté pre mňa na neznámom mieste a v rukách nezmámych ľudí. Aby som zosumarizoval svoje obavy, budem citovať Steva Wozniaka: „Nikdy neverte počítaču, ktorý nemôžete vyhodiť von oknom.“

AdMob

Poslednou technológiou, ktorá ma zaujala, sú mobilné reklamy. Prednášajúcí konkrétne hovorili o mobilných reklamách a systéme AdMob, ktorý časom úplne pohltí Google Mobile Ads. Prezentácia bola dostatočne obsiahla pre opísanie stavu mobilnej reklamy v dnešnej dobe, ale do budúcna veľa plánov neprezradila. Ďalej som sa dozvedel, že existuje množstvo reklamných formátov, ktoré sa dajú využiť na nie jednej reklamnej sieti. Je možné spraviť reklamu rozbalovaciu, interaktívnu, interstitial a mnoho viac.

image

 

Údajne prichádza čas mobilnej reklamy, ale keď sa pozrieme do histórie, mobilná reklama už nejaký čas existuje. Veď koľkým z vás už prišla od operátora SMS s akčnou ponukou? V dnešnej dobe sa ale reklama rozrastá ďaleko rôznorodejšie, práve vďaka prístrojom smartphone, ktoré prinášajú nespočetné možnosti vo využití reklamy. Napríklad Ebay má transakciu cez mobilné zariadenie každé 2 sekundy. Sú ľudia, ktorý si cez mobil kúpia napríklad aj jachtu. V ČR to až také horúce nie je, údajne ale je medziročný nárast v mobilných zariadeniach na internete cez 20%. SDK AdMobu je dostupné pre Android, iPhone, Palm a Flash lite, čo otvára slušné možnosti umiestnenia reklamy. Variabilita ceny za klik je tu údajne väčšia, ako pri bežnej on-line reklame. Obecne sme sa dozvedeli, že minimum v zahraničí je 0,25 centu, v ČR to bude určite menej, rovnako ako je to v prípade Adwords. Najväčší potenciál ale má tzv. hyperlokálna reklama. Ak ste turista, dostanete chuť na pivo a následne hľadáte z mobilu napr. reštauráciu v Prahe, nehľadáte najznámejšiu, ale najbližšiu. Relevancia a možnosti cielenia takejto reklamy mi prídu veľmi praktické. Keď sa pozrieme na graf nižšie, môžeme vidieť, že podľa predpovedí pre rok 2014 má prekročiť počet pripojení z mobilu počet pripojení z klasických PC a notebookov, čo poukazuje na svetlé zajtrajšky mobilného marketingu.

image

Záver

Opísané technológie samozrejme boli len časťou všetkého prezentovaného na GDD, prišli ale mojej osobe najzaujímavejšie. Neustále rastie množstvo dát, s ktorými pracujeme, čo nás núti hľadať efektívne metódy pre ich vyhodnocovanie. S týmto pomáha vizualizácia dát. Ako rastú objemy dát, rastú aj nároky na infraštruktúru, čo zas rieši cloud computing. Mení sa aj spôsob, ako k neprebernému množstvu dát pristupujeme, a tu vstupuje na scénu mobilná platforma. Vôbec som nespomenul napr. HTML5, ktoré predstavuje budúcnosť webových stránok a boli naň aj pekné ukážky. Taktiež sme mali možnosť dozvedieť sa niečo hlbšie o Androide rovnako ako si pozrieť mobilné telefóny na tejto platforme. Alebo Native Client, ktorý umožňuje spúšťanie natívneho C kódu priamo v prehliadači. Jednoducho, bolo sa o čo zaujímať a čo sa naučiť. Všobecne mám vďaka GDD lepšiu predstavu o budúcnosti internetu a súčasnosti informačných technológií.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.0 z 5
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0

25. listopadu 2010