Reklama bez konkurencie ľahko a rýchlo!

Digichef

Myslíte si, že využívate potenciál reklamy vo vyhľadávaní Googlu na plno? Mýlite sa! Google predstavil 20. 7. 2010 novú funkcionalitu služby vyhľadávania v obrázkoch, dostupnú pre celý svet (okrem Francúzska a Argentíny, boh vie čo Googlu spravili :-)) a to sú práve reklamy nazvané Image Search Ads (ďalej len ISA). Od tejto chvíle ubehlo v deň písania tohto článku 181 dní. Všimli ste si niekedy pri hľadaní v obrázkoch nejakú reklamu? Ani ja. Tak som sa rozhodol zistiť ako to funguje a snáď dospieť k poznaniu, prečo ich nik nevyužíva.

Pýtate sa, čo to je, ako to vyzerá?

Reklamy vo vyhľadávaní obrázkov sa zobrazujú, ako naznačuje názov, keď hľadáte cez images.google.com (alebo inej lokálnej doméne Googlu). Reklamy sa zobrazujú podobne ako textové reklamy na prémiových pozíciách pri bežnom vyhľadávaní, ako si môžete všimnúť na príklade.

image

Ukážka ISA zo zahraničia.

Ako ich nasadiť v praxi?

Reklamy vytvoríme pomocou Nástroja pre tvorbu grafických reklám, inú možnosť nemáme. Musíme totiž využiť jednu zo šablón tohto nástroja, do ktorej vložíme obrázok, text reklamného zdelenia, riadiaci sa rovnakými pravidlami ako text pri PPC reklame vo vyhľadávaní (čiže napr. funguje aj DKI), viditeľnú a dopadovú URL.

Vytvoríme si kampaň a v nej reklamné zostavy s kľúčovými slovami relevantnými k ponúkanému produktu. Zatiaľ teda bežný postup. Ak máme pripravenú zostavu s relevantnými kľúčovými slovami, môžeme vytvoriť samotnú reklamu. Kto by nevedel kde nájde Nástroj pre tvorbu grafických reklám, screenshot nižšie pomôže.

image

Kde nájdeme Nástroj pre tvorbu grafických reklám.

V Nástroji následne vyberieme šablóny pre vyhľadávaciu sieť a potom šablónu Reklama pre službu vyhľadávanie v obrázkoch.

image

Kde nájdeme správnu šablónu.

Reklamu najskôr pomenujeme, následne napíšeme text a samozrejme zvolíme obrázok. Počas tvorby reklamného zdelenia sa nám v reálnom čase zobrazuje náhľad reklamy. Obrázok môžeme nahrať v ľubovoľnej veľkosti, nástroj si ho sám zmenší, čiže ak nahráme obrázok o rozmeroch 180x180, systém si ho upraví a zobrazí v priestore 160 x 160. Prípadne v ňom zvolíme možnosť pre ručné obrezanie, kde si určíme, akú časť obrázku má systém následne vložiť do spomínaného priestoru 160x160. Podporované sú formáty jpg, png a gif. Obrázky sa budú zobrazovať vo veľkosti 160 x 160, čo podľa môjho názoru nie je vhodný formát a je vhodne zvoliť výstižný a pútavý obrázok.

image

Ako vyzerá orezávanie.

Podľa best practices by na dopadovej stránke mal byť rovnaký obrázok ako pri reklame, čo mi príde zmysluplné, ale nemyslím, že je to striktne nutné dodržiavať, pokiaľ je obrázok relevantný k produktu na dopadovej stránke, tak by nemusel byť úplne totožný. Samozrejme ale platí, že keď užívateľ na stránke uvidí obrázok ako pri reklamu, uistí sa, že je na stránke, kde chcel aj byť, rovnako ako sa doporučuje pri textovej reklame mať na stránke reklamný text uvedený. Okrem tohto by som poradil zvoliť obrázok farebne kontrastujúci s obrázkami v prirodzených výsledkoch na hlavné kľúčové slová, aby upútal pozornosť.

image

Ako vyzerá samotná tvorba reklamy.

Ako náhle máme prvú reklamu, praktickejšie ako ďalšie varianty vytvárať preklikávaním sa cez Nástroj pre tvorbu grafických reklám mi prišlo reklamu skopírovať a tak upravovať. To je možné jednak z rozhrania Adwords, jednak z Adwords editoru, pokiaľ teda máte verziu aspoň 8.5. Bohužiaľ v editore môžete reklamu len kopírovať v rámci účtu, zmeniť jej názov, viditeľnú a cieľovú URL, prípadne pozastaviť alebo zmazať. Nepraktičnosť procesu tvorby rozhodne nepomáha k tomu, aby sa tieto reklamy využívali. Alebo je problém s ich efektivitou? Na to si samozrejme odpovieme :).

image

Ako vyzerá ISA v AdWords Editore 8.5.2.

Ako sa darilo našej pilotnej kampani s využitím ISA?

Za účelom testovania sme si zvolili klienta, ktorý už má reklamu ako na vyhľadávaní Google, tak aj bannerovú kampaň v reklamnej sieti Adsense. Dôvodom bola jednak relatívne vysoká vyhľadávanosť jeho produktov a značky, jednak možnosť porovnať analytické dáta jednotlivých reklám voči ISA. Podľa best practices od Googlu by sme na každú reklamu mali vytvoriť samostatnú reklamnú zostavu. Zvolili sme cestu samostatnej kampane, ktorú sme v Google Analytics jednoducho odlíšili a zostavami podľa produktov, aby bolo portfólio klienta pekne pokryté. Na screenshote z Adwords Editoru si môžete urobiť predstavu, ako bola štruktúra kampane koncipovaná, aj keď daný screenshot nie je priamo z testovacej kampane.

Zozbierané dáta sú za obdobie 7.1. – 14.1. 2011. Zaujíma vás výsledok? Pozrime sa na nasledujúcu tabuľku s výstupom z GA a povedzme si pár slov.

image

Štatistiky ISA z GA.

Ako je v tabuľke vidno, Image search leží takmer všetkými štatistikami presne medzi bežnou reklamou vo vyhľadávaní a bannerovou kampaňou v reklamnej sieti. Výnimkou sú množstvo návštev a transakcií, ktoré sú na úrovni bannerov. Toto naznačuje, že sa jedná skôr o médium pre imidž, nie výkon. Ako som ale uviedol, jedná sa o dáta za jediný týždeň, takže verím, že v budúcnosti sa tieto údaje môžu ešte zmeniť, obzvlášť očakávam nárast v transakciách, ktoré by sa tiež mohli pohybovať medzi bannermi a vyhľadávaním. Podľa všetkého takáto reklama privádza relevantných návštevníkov, ktorý so stránkami interagujú, z čoho mám veľkú radosť a budem ju využívať :-).

Oplatí sa ISA používať?

Na otázku „ako ISA využívať?“ sme si odpovedali. Odpovedzme si ale na otázku „Prečo by sme ISA mali zaradiť do marketingového mixu klienta.“ Jedným z dôvodov sú štatistiky kvalitných návštevníkov, ktorých sme priviedli na web klienta, zatiaľ nulová konkurencia a teda aj garantovaná prvá pozícia (aj keď reklama sa nemusí vždy zobraziť) za nízku cenu. Pri testovaní som narazil na zaujímavú vec, a to že aj keď na dané kľúčové slovo inzerujem ja sám jediný, Google vedľa každej mojej reklamy veľmi ochotne zobrazí svoju reklamu s krásnym 34 znakovým nadpisom “Tu môže byť zobrazená vaša reklama”. Je to náhoda, že reklama na Google sa zobrazuje len na kľúčové slová, na ktoré už niekto inzeruje? Nie len toto ma viedlo k vyhľadaniu niekoľkých slov na českom a slovenskom image search. Výsledkom môjho pátrania ale bolo, že na slová auto, autá, autobazár, zumba, Egypt, dovolenka, elektro alebo elektronika na image search skutočne nikto neinzeruje. Ani Google. Jedná sa teda o reklamné médium s prakticky nulovou konkurenciou, aspoň do chvíle kým som nimi „nezaplavil“ slovenský internet :-).

Prečo teda takmer nikto neinzeruje pomocou Image Search Ads?

Bohužiaľ stále neviem odpoveď na túto otázku. Možno sa to teraz zmení, ale tak či onak ma pri hľadaní príkladu takejto reklamy zo zahraničia pomocou Nástroja pre náhľad reklám nastavenom na google.com, USA a angličtinu zaskočilo relatívne malé množstvo inzerentov. Pritom si myslím, že začať inzerovať na vyhľadávaní v obrázkoch skutočne nie je zložité, ako sme si v tomto článku aj ukázali. Ak by ste chceli celý proces vidieť v pohybe, prekliknite si video na konci článku.

Užívatelia internetu obrázky hľadali, hľadajú, hľadať budú a Image Search Ads sú možnosťou, ako ich práve pri tomto hľadaní efektívne osloviť. Nemyslíte? Prípadne máte inú skúsenosť?

  • Celkový průměr hodnocení: 4.29 z 5
  • 4.29
  • 4.29
  • 4.29
  • 4.29
  • 4.29

18. ledna 2011

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Ondra | 19. ledna 2011

    Dle mého názoru je toto výborně napsaný článek. Čtivý od začátku do konce, obsahuje všechny informace, ale nepřehlcuje jimi. Prostě bomba. Jen tak dál!

  2. Martin Kindl | 19. ledna 2011

    To zní opravdu zajímavě. Dosud jsem ani netušil, že něco takového existuje. Děkuji za tipy - už se nemůžu dočkat až sám tuto možnost vyzkouším.

  3. JaroslavUrban | 20. ledna 2011

    To je sice všechno moc pěkné, ale je tady ještě otázka kolik a jací lidé vyhledávají v obrázcích. No, alespoň, že nějaké návštěvy z toho jsou...

  4. Pepa Kulhánek | 20. ledna 2011

    Asi nejsem zrovna vypovídající vzorek, ale třeba při hledání dovolené si vybranou destinaci prohlídnu přes IS a google maps. Takže by mě tam reklama cestovky zasáhla ve správné části nákupního procesu :)

  5. Michal Chamilla | 20. ledna 2011

    Pán Urban, dobrý dotaz. :)

    Ako som v článku spomenul, ľudia obrázky hľadajú. Návštevnosť z vyhľadávania obrázkov (prirodzená, nie z ISA) je oproti návštevnosti z normálneho hľadania Google malinká a štatistiky typu bounce rate a čas na stránke sú horšie (rozdiel je analogický rozdielu štatistík reklám, ktoré si môžete pozrieť v článku), napriek tomu sa stále jedná o kvalitných návštevníkov. Myslím, že každý už niekedy hľadal obrázok cez Google, čiže demografia Image Search a normálneho vyhľadávania nie je rozdielna.

    Takže lidé sú úplne normálny, aj keď z tohto média vykazujú menšiu interakciu so stránkou. Množstvo týchto lidí ale je pomerne malé. Na rozdiel od bežného vyhľadávania ale príde na stránky viac návštevníkov z ISA ako len vyhľadávania obrázkov.