Efektívna mobilná reklama: klikni a volaj

Digichef

Ako ste isto už všetci počuli, budúcnosť internetu je mobilná. A keď už užívateľom na múdrych telefónoch servírujeme reklamu, prečo im neservírovať reklamu využívajúcu špecifických možností týchto telefónov? Konkrétne mám na mysli práve možnosť telefonovania. Ako to v praxi vyzerá, ako na to a aké podáva click-to-call reklama výsledky, to vám priblížim v tomto článku.

Pýtate sa, čo to je, ako to vyzerá?

Click-to-call reklamy sa od klasických textových PPC reklám vo vyhľadávaní veľmi nelíšia, špecifiká ale majú. Zobrazujú sa len na mobilných zariadeniach s plnohodnotným webovým prehliadačom.

Na konci inzerátu s click-to-call sa nachádza telefónne číslo. Toto číslo je ale oproti nadpisu celkom malé, nie až tak viditeľné a užívatelia podľa môjho názoru nie sú na niečo takéto zvyknutý, čo spolu s vetičkou „Mohou být účtovány dodatečné poplatky“ vedľa čísla efektívne znižuje mieru prekliku.

image

Ako môže vyzerať click-to-call.

Ak by ste chceli mať v normálnej reklame na desktopových počítačoch uvedené telefónne číslo, musíte ho proste napísať do textu, inak to nepôjde, kým k nám Google neprinesie funkciu call metric, momentálne dostupnú pre pár vyvolených v USA.

Ako ich nasadiť v praxi?

Tvorba takejto reklamy je pre každého, kto s AdWords pracuje, skutočne jednoduchou záležitosťou. Teoreticky by stačilo vložiť do kampane na vyhľadávanie Rozšírenie o telefonické funkcie, povoliť jej zobrazovanie na mobilných zariadeniach a je to.

Tento postup nedoporučujem, nakoľko užívatelia na mobiloch hľadajú trochu iné informácie než normálne. Preto by ste mali pripraviť samostatnú kampaň, v ktorej kľudne môžete zabudnúť na longtail, ale o to viac myslieť na preklepy, synonymá a variácie kľúčových slov. Taktiež samotný reklamný text by mal vo väčšej miere komunikovať možnosť okamžitého zakúpenia produktu či služby alebo získania informácií behom krátkeho telefonátu. Ak máte k dispozícii bezplatnú telefónnu linku, je výborné ju nielen použiť ako cieľ reklamy ale taktiež komunikovať, že je bezplatná.

Povedzme, že ste si už pripravili kľúčové slová, zostavy aj texty vašej click-to-call kampane. Čo teraz? Pridať do kampane už spomenuté Rozšírenie o telefonické funkcie. Pokiaľ pri správe nevidíte kartu Rozšírenia reklamy, budete ju musieť zobraziť a to kliknutím na trojuholník vedľa karty Siete (resp. vedľa poslednej viditeľnej karty) a zaškrtnutím políčka pri Rozšírenia reklamy.

 

image

Karta Rozšírenia reklamy

Ďalej je nutné dostať sa v rozšíreniach k Rozšíreniu o telefonické funkcie. Kde ho nájdete napovie screenshot.

image

Nstavenie rozšírenia

 

Keď už teda sme pri zadávaní tohto rozšírenia, treba kliknúť na Nové rozšírenie, zvoliť krajinu, v ktorej sa telefónne číslo nachádza, zadať ho a prípadne zaškrtnúť možnosť Formát len pre volania a uložiť. Ak zvolíte možnosť Formát len pre volania, nadpis reklamy prestane byť preklikávací a písmo bude mať čierne, nepodškrtnuté. Z takejto reklamy sa teda bude možné k vám len dovolať. Musíte ale rátať s menšou mierou prekliku, nakoľko užívatelia nie sú na tento formát reklamy úplne zvyknutý, môžu prehliadnuť samotné telefónne číslo (kt. je dosť malinké) alebo sa len nechajú odradiť vetičkou „Môžu byť účtované ďalšie poplatky“ pri čísle.

 

image

Zadávanie rozšírenia

Rozšírenie je od tejto chvíle aktívne pre celú kampaň. Pokiaľ budete chcieť toto isté rozšírenie pridať aj do ďalších kampaní, pri jeho vkladaní AdWords ponúkne možnosť vložiť už existujúce rozšírenie alebo vytvoriť nové. Identifikované sú podľa telefónneho čísla, čo nie je praktické ak plánujete mať s tým istým číslom formát s prekliknuteľným nadpisom a formát iba na volania.

Kampane síce majú prednastavené zobrazovanie jednak na počítačoch tak aj na mobilných zariadeniach, nikdy ale nezaškodí double-check :).

V nastaveniach kampane nájdete možnosť Zariadenia, kde namiesto Všetky zariadenia nastavíme Chcem si vybrať. Podstatný detail je, že nestačí zrušiť zobrazovanie na PC, ale medzi mobilné zariadenia sa rátajú aj tablety, ktorých stále pribúda. V štatistikách sú jednak návštevy z týchto zariadení viac podobné návštevám z počítačov, taktiež sa z nich väčšinou nikam nedovoláte :). Možnosť nezobrazovať reklamy na týchto zariadeniach nájdete v pokročilých možnostiach.

image

Nastavenie cielenia na zariadenia.

 

Takáto kampaň je prirodzene veľmi špecifická, obzvlášť keď zvolíte formát iba s možnosťou volania. Rozhodne je vás vidno v telefónoch, čo si ale myslíte o nákladoch a návratnosti investície?

Ako sa darilo, oplatí sa?

Naša testovacia kampaň bola veľmi silno zameraná na konverzie. Testovali sme formát len pre volanie, aby sme zistili záujem iba o „volacie“ reklamy. V tomto prípade je teda klik aj konverzia telefonát. Či už operátor call-centra spracuje relevatného volajúceho ovplyvniť nemôžme. Merať konverzie ako také z click-to-call reklám nie je možné. Google napriek tomu k týmto reklamám niekedy konverzie uvádza z mne neznámych príčin. Našiel som podobný problém aj na fórach, žiaľ zatiaľ bez odpovede.

Testovali sme niečo málo cez mesiac a kvôli svojmu úzkemu cieleniu na konverzie a jednotlivé produkty kampaň nezaznamenala veľa zobrazení. Napriek tomu miera prekliku, kliky a následne cena za klik jednoznačne ukazujú, že keď si človek chce niečo zjednať rýchlo zo svojho iPhonu a vidí to čo chce aj s číslom, kde mu niekto ochotne ďalej pomôže, spokojnosť je na každej strane.

 

image

Štatistiky kampane.

Čo dodať záverom

Ako som ukázal, click-to-call reklamy môžu byť veľmi efektívnym kanálom výkonnostného marketingu. Ak máte bezplatnú telefónnu linku, je to v niektorých segmentoch veľká výhody, v iných takmer nulová. V niektorých prípadoch môže postačiť skutočne len rozšírenie existujúcej reklamy o telefónne číslo, napríklad obchodného zástupcu alebo horúcej linky. S rastúcim využívam múdrych telefónov môžeme rozhodne očakávať aj viac obecenstva pre takúto reklamu. S čistým svedomím môžeme povedať, že dôkladne premyslená a vhodne zameraná click-to-call reklama dokáže splniť svoj účel a priniesť inzerentom zaujímavé výsledky. Jej využitie by ste rozhodne mali vziať do úvahy pri plánovaní budúcej online kampane. Podeľte sa s nami o svoje skúsenosti ale aj otázky.

  • Celkový průměr hodnocení: 3.09 z 5
  • 3.09
  • 3.09
  • 3.09
  • 3.09
  • 3.09

22. března 2011

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Honza | 22. března 2011

    to vypadá efektivně, už jen aby se rozšířilo publikum mobilních uživatelů, počítám, že additional charges se týkaj jen placenejch linek, nebo je to jinak?

  2. Michal Chamilla | 23. března 2011

    Ako je vidno aj na množstve zobrazení, zatiaľ skutočne nie je až toľko užívateľov, ktorých táto reklama zaujme, trend rastu počtu mobilných užívaeľov je ale jasný.

    Additional charges sa prirodzene týka len platených liniek, ale ak máte bezplatnú, stále to tam bude napísané.

  3. Martin Fišer | 23. března 2011

    Docela by mě zajímalo, jak se proklik počítá. Předpokládám, že po kliku na reklamu mi operační systém telefonu nabídne ještě nějaké možnosti, například volat, poslat sms a asi i zrušit. Když kliknu ale nikam nezavolám, započítá se kliknutí?

  4. Michal Chamilla | 23. března 2011

    Výborná otázka. Neviem si predstaviť ako by bolo možné technicky ošetriť, aby sa klik započítal až pri vytočení čísla. Jedine ak by Vám Google pridelil vlastné číslo, ktoré by po zavolaní presmerovalo na Vašu linku. Call metrics, testované v USA, práve toto podporujú.

    Takže odpoveďou na Vašu otázku je, že klik sa zaráta už po kliknutí, nie až pri zavolaní.

  5. MarekB | 28. března 2011

    "Formát len pre volania, nadpis reklamy prestane byť preklikávací..." "Musíte ale rátať s menšou mierou prekliku"
    Tak tato část mě dostala. Považuji to za docela logické, že pokud je inzerát neproklikávací, tak musím počítat s menší mírou prokliku. Počkat - asi tak 0,00% :-)
    I v úvodu je docela perlička: píšete o schopnosti volání jako o specifické schopnosti smartphonů. Jestli se nepletu, tak schopnost volání je specifická shopnost každého telefonu - z jakého důvodu bychom si obyčejné telefony kupovali?
    Možná je to jenom tou slovenštinou, ale opravdu to vyzní docela legračně.
    Nicméně abych také jenom nerýpal, tak musím říct, že celkem zajímavý článek o formátu reklamy, který dle mého názoru není v ČR až tak rozšířený.
    Stačí sa nabudúce vyvarovať týchto chýb.

  6. Michal Chamilla | 28. března 2011

    Ohľadne možnosti telefonovania špecificky v smartphonoch máte pravdu, mohol som zvoliť lepšiu formuláciu :)
    Ohľadne formátu len pre volania, viem si predstaviť aj preklikávací nadpis smerujúci miesto dopadovej stránky na vytočenie telefónneho čísla, tak som pociťoval potrebu toto upresniť.
    Ohľadne miery prekliku, za klik sa ráta aj telefonát. Ak máte v inzeráte možnosť prekliku na stránku aj telefonovania, do klikov sa zarátajú obe. Takže v prípade formátu len pre volania miera prekliku bude rovná 0% jedine ak nikto neklikne ani na telefónne číslo. :)
    Ale ďakujem za kritiku, do budúcna si dám väčší pozor :)

  7. MarekB | 31. března 2011

    No, to máte s tím telefonátem jako proklikem pravdu, ale vysvětlujete to až o několik odstavců později, takže je to zprvu zavádějící.
    Jak říkám, celkem je to slušný článek, ale je potřeba si dávat na tyto věci pozor...